Skofri institution

Eventyrhaven er en sko-fri institution

I Eventyrhaven har vi besluttet at vi er en sko-fri daginstitution.

Formålet med at være sko-fri indendørs er:

Børnene SKAL have et rent gulv at lege på.

Børnene skal have mulighed for en sanseoplevelse, ved at mærke det varme gulv, som vi har i samtlige rum.

Vi ønsker et rent hus, dette er muligt når der ikke bruges de samme sko inde og ude. Vi ønsker at undgå at slæbe sandkorn og jord ind, da det hurtigt spreder sig over hele huset.

At være sko-fri betyder i Eventyrhaven at man som barn, forældre og personale kan gå på strømpesokker, bare tær eller med indendørssko.

Gulvfarverne i Eventyrhaven:

I Eventyrhaven viser gulvfarverne, hvor man kan have udendørs sko på og hvor man SKAL have strømpesokker, bare tær eller indendørs sko.

Blå gulv – findes i gaderoberne og hovedindgangen – her må du have sko på. I indgangspartiet ved hovedindgangen findes skohylder, som du kan sætte dine sko på, når du er i Eventyrhaven, og imens du afleverer dine børn på deres stue.

Gult og Gråt gulv er legearealer til børnene - her er det kun tilladt at have strømpesokker, bare tæer eller bløde indendørssko på. Det er på det gule og det grå gulv børnene leger og det beder vi alle om at hjælpe med at overholde og respektere.

Indendørssko defineres som:

”Sutsko” eller bløde sko, som ikke har været brugt udendørs. Vi forventer, at du som forældre og personale respektere dette og hjælper med til at give børnene en ren institution, hvor det er muligt at lege og ligge på gulvet og mærke den varme der kommer fra gulvvarmen.

Hvis du kommer som håndværker i Eventyrhaven:

Hvis du kommer som håndværker eller anden eksterne samarbejdspartner i Eventyrhaven, og er forpligtet til at bruge sikkerhedssko – vil du få udleveret ”blå futter” til at have uden på dine sko.

Børnene bliver også bevidste om sko-fri Eventyrhaven

Sammen med børnene arbejder personalet med at gøre børnene bevidste om, hvad det betyder for os at vores hus ikke er beskidt indendørs.

I gaderoben betyder det at børnene skal tørre sko af i udendørsbørsterne inden de går ind i gaderoben. Vi øver os i at tage fodtøj af på måtten og selv bære fodtøjet over på barnets plads.

Vi opfordrer hermed forældre til at støtte om dette.

Når det er sommer:

Gælder samme regler om sko-fri i Eventyrhaven. Vi er opmærksomme på at vi i sommerperioden går ind og ud af dørene med bare tær og evt. sandaler.

Vi ønsker stadig at alle tager skoene af når de går ind på det gule gulv.