Pædagogik og dagens gang
En Basisgruppe er et skærmet tilbud til børn, der har behov for ekstra støtte, guidning, samt tydelig struktur for dagen. Dette i samspil med flere pauser og fokus på at understøtte skiftene i løbet af dagen, da det ofte er i disse situationer at børnene i Solsikken har det sværest.
Pædagogikken i Basisgruppen er en autismepræget pædagogik. Her er der fokus på genkendelighed, fast struktur og tydelige rammer.
Ydermere arbejdes der med tegn til tale, samt visuel understøttelse i form af piktogrammer og konkreter.
Som barn i Solsikken har man madpakke med til formiddagsmad. Til eftermiddagsmad får børnene mad fra Eventyrhaven bestående af noget brød og frugt.
I tilfælde af allergier, bedes disse oplyses.
Børn med særlige behov har forskellige måder at udtrykke deres frustration på; nogle med råb, skrig, gråd, udadreagerende adfærd eller lignende. Fælles for dem alle er, at de forsøger at fortælle, at noget er svært. Det er Solsikkens opgave at prøve at hjælpe og guide børnene til at kende (og anvende) mere hensigtsmæssige strategier for bedre at kunne udtrykke sig, ved hjælp af de specialpædagogiske tiltag, specialpædagogik og rammer som Solsikken tilbyder.
I tilfælde af særlige hændelser, der går ud over det almindelige i Solsikken, vil de voksne på stuen orientere de involverede parters forældre. I tilfælde af, at der har været andre børn i rummet eller lignende, vil de voksne på stuen orientere om, at der har været en særlig hændelse/episode som kan have påvirkning på børnene. Solsikken går ikke dybere ind i orienteringen af hensyn til de involverede parter, men forsøger at klæde forældrene på til at kunne håndtere eventuelle efterreaktioner.
Dagen i Solsikken ser typisk således ud:
Det største skift for barnet er typisk hjemme fra den hyggelige morgen og så til institution, så derfor har vi fokus på at skabe en rolig start på dagen. Det pædagogiske personale skaber en rolig start på dagen, hvor barnet f.eks. vælger aktivitet ud fra et vælgeskema (et skema, hvor der er "hyggelige" aktiviteter)
Derefter er der formiddagsmad
Pædagogisk aktivitet, som to af ugens dage er på tværs af stuerne og tre dage om ugen er på egen stue.
Stille stund; en pause, hvor der er forskelligt fokus fra barn til barn. Nogle ligger og hører musik med slukket lys, andre sidder med deres pausekasse og leger. Fælles for aktiviteterne er at der er fokus på at skabe en rolig stund.
Frokost. Vores søde køkkendame Pia, henter mad fra Eventyrhavens køkken som leverer vores mad. Madplanen lægges op på Aula og hænger også fysisk i Solsikken. Der er god forberedelse for børnene at tale om maden hjemme - Vi gør det også i Solsikken.
Legeplads
Stille stund; samme form for pause som inden frokost.
Eftermiddagsmad. Der tilbydes eftermiddagssnack fra eventyrhavens køkken, i form af noget brød og frugt eller lignende.
Leg
Afhentning
Man skal være i Solsikken inden kl. 9.00, da vi til formiddagsmaden gennemgår dagens gang.
Vi har ligeledes brug for at vide, hvornår børnene hentes, da vi forsøger at skabe en god ramme omkring afhentning, da dette også godt kan være svært for et barn med særlige behov.
Vi opfordrer til et tæt, åbent og ærligt forældresamarbejde, da vi mener det er den bedste forudsætning for at kunne udvikle og støtte barnet bedst muligt. Vi har behov for orientering omkring hvad der rører sig på hjemmefronten for at kunne forstå barnets signaler, reaktioner o.l. Solsikkens opgave ind i samarbejdet er at klæde forældrene på til at kunne gribe/støtte barnet i hjemmet, samt orientere om dagligdagen, udviklingen og trivslen i Solsikken.
Tværfagligt samarbejde
Solsikken har et tæt tværfagligt samarbejde med PPR, bestående af psykolog, logopæd (talepædagog) og fysioterapeut. Derudover har vi også et tæt samarbejde med familiens rådgiver fra Center for børn og familier, som også vil deltage til netværksmøder og være en del af samarbejdet.
Møder
I Solsikken arbejdes der ud fra handleplaner som løbende justeres og/eller ændres. Handleplanerne udarbejdes af det pædagogiske personale i Solsikken, i samarbejde med PPR. Handleplanerne gennemgås til netværksmøder.
Solsikken indkalder til netværksmøder to gange årligt, hvor der drøftes udvikling, trivsel og pædagogiske tiltag. Ydermere indkaldes forældre og relevante voksne omkring barnet indkaldes én gang årligt til et møde (revisitation), hvor vi vurderer om Solsikken fortsat er det rette tilbud i forhold til barnets støttebehov.
(Alle omkring barnet vil naturligvis være en del af processen i tilfælde af, at man påtænker barnet et skift, dette vil ikke først blive forelagt til mødet).